Get fit

#GETFIT3: Waarom ik koos voor een personal trainer

Personal training is hot. De persoonlijke aandacht, de juiste oefeningen, en de juiste kracht/cardio combinaties zorgen voor een resultaat waar je anders alleen maar jaloers op kan zijn. Een maand geleden koos ik er voor om samen te werken met een PT. Benieuwd naar mijn ervaring tot hiertoe?

In mijn omgeving kent iedereen mij ondertussen zo:

Ik heb een goede basisconditie, een uurtje of 2 gaan lopen is geen uitzondering en ook trainen met gewichten is me niet vreemd. Verbazing alom wanneer ik dus koos voor een personal trainer.  Ik had het toch niet nodig?

1. Nieuwe work-outs

Momenteel sukkel ik met een liesontsteking en kan ik niet lopen, dat mag je heel letterlijk nemen want zelfs 10 meter lopen resulteert in een heel zielig kreupel stapje. In eerste instantie baalde ik als een stekker! Het plan was om met de PT mijn lopen net dat stapje verder te nemen. Aangezien hij jaren op topsport niveau meedraaide in de loopwereld leek hij mij de ideale leermeerster. En dan bleek ik binnen de eerste week geblesseerd te zijn. Mijn eigen fout wel hoor, ik liep net iets te veel, te ver en te graag. Op vlak van sport ken ik soms geen limieten en ook dat hoop ik nu te leren ;).

Maar goed,ik zie deze blessure  als een geluk bij een ongeluk. Ik leer op een andere manier sporten en de nieuwe work-outs zijn steeds leuk en vernieuwend. Ik heb ondertussen al een beetje vriendschap gesloten met de fiets, plan een sportieve zwemduik en ook op een correcte manier trainen met de kettlebell én clubbell werd al eens uitgeprobeerd . Daags nadien ontdek je dan aan de hand van spierpijntjes welke spiergroepen je net hebt aangesproken! 😉

(* Ik koos voor K. Moernaut als personal trainer, klik hier voor meer info) 

2. Een trainingsmaatje op maat 

Tijdens mijn PT-trainingen word ik training na training bewuster van mijn lichaam én het is wel fijn om te horen dat je al goed bezig bent. Het doel voor mezelf van deze trainingen is dan ook bewuster te gaan trainen, nieuwe manieren van trainen te ontdekken en héél stiekem droom ik er van om ooit eens een marathon te lopen.

Dit allemaal in het achterhoofd houdend worden er keer op keer nieuwe trainingen voor mij opgesteld, schema’s uitgeschreven waar ik zelf mee aan de slag kan en tips voor wanneer ik alleen ga fitnessen.

3.  De succeservaring, feeling good

Als je alleen traint ben je je eigen motivator en moet je jezelf overtuigen om toch eens die nieuwe work-out te proberen of te kiezen voor het zwaardere gewicht en ga zo maar door. Met een PT bij de hand heb je iemand die je motiveert en ondersteunt tijdens het sporten. Een goede PT schat je niveau in en zorgt ervoor dat je je training met een goed gevoel kan afronden. En dat is ook zo, ik heb steeds het gevoel dat het wel goed ging en dat ik nieuws leerde. In schooltermen heet dit dan ook de succeservaring én net dat gevoel zal je dus stimuleren om het vol te houden op een leuke manier.

Daarnaast is het ook niets nieuw dat sporten een goede invloed heeft op je leven. Naast het feit dat je je beter fysiek in je vel zal voelen heeft het ook positieve effecten op je mentale welzijn. Wanneer je op regelmatige basis sport kan dat uurtje sport gelijk komen te staan aan even je hoofd leeg maken waardoor je je nadien bijvoorbeeld beter kan concentreren op je leerstof, werkstuk, artikel, … Nog een bijkomend pluspunt is de positieve invloed op je zelfbeeld.

Als je sport word je fitter -> word je fitter dan word je gezonder ->word je gezonder dan verlies je die laatste kilo’s dan toch -> die laatste kilo’s er af = je voelt je beter in je vel, je voelt je zelfzekerder

4. Neem de tijd 

Natuurlijk mag gewichtsverlies niet je hoofdreden zijn om aan het sporten te slagen met/zonder een PT. Drastisch gewichtsverlies op korte tijd is 1) niet gezond en 2) niet mogelijk.

Veranderingen gebeuren door de tijd en niet op tijd ( K. Moernaut)

En dat had ik zelf niet beter kunnen zeggen. Neen, die felbegeerde summerbody zal je niet op enkele maanden krijgen als je voorheen op geen enkele manier aan sport deed. Maar wat is de perfecte summerbody? In mijn ogen is dat iemand die zich perfect gelukkig voelt in zijn vel en dat ook uitstraalt! Zelfzekerheid en een positieve vibe zijn in mijn ogen sexy 😉

( Check hier trouwens eens de leukste dance-work out ever op mijn huidig feel-good nummertje!)

Sport kan je daarbij helpen doordat het een positieve invloed kan hebben op hoe je je voelt. Ik heb dan ook ondertussen geleerd van meer te focussen op hoe mijn lichaam aanvoelt dan hoe het er uit ziet. En na een maand  zie je nog geen veranderingen maar ik voel het wel and damn do I feel good!

5. Ja, er hangt een prijskaartje aan

Een van de meest voorkomende vragen die ik al kreeg ging natuurlijk om de prijs van de trainingen. Voor een uurtje personal training kan je je gemiddeld verwachten aan een prijs van +/- €50. Dit hangt natuurlijk af van trainer tot trainer en is een keuze die je zelf maakt. Ik vind het zijn geld meer dan waard en geloof mij vrij ik ben best een budget-planner. Als het mijn zuurverdiende centjes niet waard is zal ik ze ook zeker en vast niet spenden. 😉 Ik som eventjes op wat ik allemaal in de plaats krijg voor die “oh zo dure” €50 per uur*

  1. Eén uur lang one-on-one begeleiding.
  2. Persoonlijke sportschema’s om zelf mee aan de slag te gaan.
  3. De correcte uitleg en begeleiding bij het uitvoeren van oefeningen ( want ja, hoe gaat dat ook weer zo een deadlift en ehm die kettlebel hoe swing je die correct?)
  4. Nieuwe work-outs die ook zelfstandig haalbaar zijn.
  5. Je behaalt je doelstellingen. Je bespreekt samen wat je wilt behalen en samen werk je hier naartoe. Onderweg worden verbeteringen ,waar je zelf niet meteen op had gelet, opgemerkt en geprezen. Ideaal om te blijven doorgaan en helemaal niet aan opgeven te denken!
  6. Motiverend! Je PT zal je net dat tikkeltje harder “pushen” zonder te snel, te hard van stapel te lopen.
  7. Na elke training krijg ik ook kleine reflectie kaartjes met een motiverende boodschap. Een klein, 13509684_10154279445114666_1440625386_oondersteunend gebaar om eventjes bij stil te staan.Je hoort het al, ik ben helemaal gelukkig met mijn trainingsmaatje op maat!
    Wat denk jij van personal training? Zou jij het overwegen of eerder niet?

 

 

 

 

OPGELET: Prijzen in dit bericht zijn een algemeen gemiddelde. Het is perfect mogelijk dat je goedkopere/duurdere tarieven vindt. Het belangrijkste is  om een PT te vinden waar je je goed bij voelt:) )

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply