sport @ home

#GETFIT1: De fitness hoelahoep

Het is bijna zomer en de zomer staat gelijk aan leuke jurkjes, gekke crop-topjes en oh ja .. een bikini. Summer body are you ready? Tijd om eens een nieuwe work-out uit te testen voor een strakkere buik! 

Keer op keer dezelfde sit-ups en crunches werden  vrij saai te worden en soms ook wel belastend voor mijn rug. Ik was dus al even op de uitkijk naar een nieuwe en leuke manier om mijn core te trainen. Wanneer mijn collega op de proppen kwam met  de fitness hoelahoop was mijn interesse meteen gewekt en stond ik al te springen om hem uit te proberen.

Na het lezen van enkele blogs en het beloofde verlies in cm’s rond je taille bestelde ik als een wervelwind een hoepel van 1,2 kilo via bol.com. Daags nadien werd mijn pakje al geleverd, nog even de boel in elkaar klikken , een snapchat naar de collega en ik was er klaar voor!

Maar al snel werd mijn enthousiasme vervangen door frustratie en werd elke aanwezige in mijn tuin getrakteerd op mijn uitgebreide vloekwoorden vocabulaire. De hoepel viel wel 10 keer op de grond en de liefste mama lachte zich een breuk, wat had ik nu toch weer besteld? Opgeven staat gelukkig niet in mijn woordenboek en na eventjes doorzetten hield ik het toch een goede 5 minuten uit! Deze roze zachte hoepel daagde mijn spieren toch stevig uit en laat dat net de ideale trigger voor mij zijn om door te zetten!

Wanneer ik de volgende ochtend uit bed rolde voelde ik duidelijk welke spieren  ik had gebruikt en was zelfs auto rijden lichtjes onaangenaam. De eerste dagen van deze challenge zijn dan ook even tanden bijten en ondanks dat de hoepel in mooie roze zachte foam is, is het zeker geen slecht idee om een dikke sjaal rond je middel te binden of gebruikt maakt van een waist-trimmer om die eerste week door te komen.
Die gaat namelijk gepaard met het krijgen van lichte blauwe plekken en spierpijn ter hoogte van mijn heupen en zijdelingse buikspieren. Was ik even blij dat ik als vrijgezel alleen mijn bedje ‘s avonds kon induiken zonder dat iemand mij eens goed wou vastnemen!

Twee maand later, en een zwaardere hoepel, is hoelahoepen een deel van mijn dagelijkse routine geworden. De ouderwetse buikspier routine heb ik opgegeven en daar is mijn rug heel blij om! Het voordeel van hoelahoepen is dat je je gewrichten niet belast, je het perfect thuis kan doen en je  gemakkelijk 100 kcal verbrandt voor elke 10 minuten die je hoepelt!
Voor mezelf zag ik  geen grote veranderingen in spiermassa maar werd mijn taille wel slanker en mijn zijdelingse buikspieren sterker. Wat ik wel een grote plus vind als je bedacht dat ik vroeger 3 maal per week 200 crunches, 100 sit ups en 3 minuten plank deed! 😉 De pijn en de blauwe plekken zijn al lang verleden tijd en nu hoepel ik vlotjes 40 minuten per dag in combinatie met een leuke serie op Netflix!

13288340_10154207816519666_319985060_o

Ik som nog even kort de voordelen van het hoepelen op:

  1.  Je traint je buik- en rugspieren
  2. Je verbrandt makkelijk 100kcal/10 minuten
  3. Je verliest enkele cm’s rond je taille
  4. Je core wordt sterker
  5. Je wordt best een pak soepeler
  6. Het bevordert je spijsvertering
  7. Het is goed voor je doorbloeding

Op deze website vond ik ook enkele leuke oefeningen om te doen met je hoepel wanneer je eens wilt gaan voor een andere work-out en ook andere spieren wilt aanspreken. Ook deze oefeningen zijn perfect haalbaar voor elk niveau én thuis mits je of een grote living hebt of een grote tuin.

Heb je nu zin gekregen om ook aan het hoepelen te slaan? Kijk dan snel even hier welke hoepel het best bij jou past en deel je ervaringen gerust!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply